GLOWiD firar 7 år - en tillbakablick på åren som gått!

Denna vecka i januari firar GLOWiD 7 år! Ingen har väl missat att vi firat dagligen med smaskiga deals, nya kit och härligt content! Vi tänkte ta tillfället i akt att blicka tillbaka i tiden och se hur dessa 7 år har sett ut på resan. GLOWiD grundades år 2017, men låt oss gå längre bak i tiden än så, för det var ju faktiskt så att en idé till företaget var tvungen att skapas, och det gjorde den tre år tidigare. 

År 2013 flyttade vi - Cecilia, Calle och vår nyfödda dotter ner som till Seoul, Sydkorea med Calles jobb. Jag var vid tiden mammaledig med min 3 månaders gamla dotter. Från början var tanken att spendera 6 månader där, men Calles uppdrag blev förlängt och det slutade med att vi spenderade hela tre år där.

Under vistelsen blev jag helt besatt av koreansk hudvård, smink och hårvård. Jag kom bort från ekorrhjulet, bytte miljö, kultur och perspektiv. Ett helt annat lugn infann sig och tid att tänka och reflektera över mitt liv och framtid fanns det gott om. Jag kom till att jag ville driva eget bolag men visste vid tidpunkten inte riktigt vad…

 

Bild: Här är några bilder från vår vistelse i Korea. Bilden i vänstra hörnet högst upp är utsikten från vårt sovrum där vi bodde! Dessa miljöer med natur blandat med storstad kan man helt enkelt inte få nog utav! /Cecilia

 

Fast forward tre år till år 2017

Vid samma tidpunkt som vi flyttat hem var barn nummer två på gång och i takt med att mina koreanska produkter som jag haft med mig hem började ta slut, insåg jag att de inte fanns att köpa i Sverige. Jag saknade både kvalitén och priserna på hudvårdsprodukterna jag vant mig vid i Korea. Jag saknade det så mycket att jag började fila på en affärsplan och började kontakta de märkena jag använt som flitigast i Korea, bland annat Dr Ceuracle (då hette de Leegeehaam). I samma veva tog jag även in varumärket Klairs. Jag hade bestämt mig för att skapa GLOWiD för att själv ta in K-beauty till Sverige!

Bild: Dr Ceuracle Royal Vita Propolis 33 Ampoule - en av de allra första produkterna jag testade i Korea och föll pladask för. Frågan är vart GLOWiD hade varit om det inte vore för denna produkt bland annat?

Jag började med att kontakta leverantörer genom att skicka dem en gedigen affärsplan och presentation som grundades mycket på mina egna personliga erfarenheter av vistelsen i Korea och min stora kärlen och kunskap för dessa märken. När jag fick positiv feedback från leverantörerna började jag att skapa hemsidan. Jag gjorde allt själv först i ett verktyg som hette ”text-talk”.
Jag startade även upp instagramkonto för @glowid och köpte domänen glowid och utförde alla administrativa uppgifter de stunder på dagen när min son sov.

På lanseringsdagen: Jag la ner all tid och energi som fanns på att nå ut och få följarantalet att växa på Instagram och Facebook genom att nå ut via de kontakter jag hade vid tidpunkten. Det var en blandning av familj, gamla arbetskollegor, bekanta, vänner med mera. På lanseringsdagen kom det in fem ordrar, vilket föga förvånat inte var lagda av personer som jag kände!!
Jag paketerade dessa första ordrarna otroligt noggrant och skrev en personlig lapp. Detta är principer som vi på GLOWiD bär med oss än idag, det ska vara packat med kärlek, av riktiga människor och inga robotar, och handskrivna lappar. Det är viktigt för oss!

”Det var många gånger jag stod vaggandes med min son i bärsele och samtidigt knappade på min laptop.”

Vi frågar Cecilia:


”Var det som du tänkte att starta företag? Eller var det svårare och mer utmanande än du trodde?”
Det var svårt och utmanande och det krävde fler arbetstimmar än jag förväntat mig. Ju äldre min nyfödda son blev desto svårare blev det, det var många gånger jag stod vaggandes med min son i bärsele och samtidigt knappade på min laptop. Jag jobbade så mycket jag kunde och hann under tiden han sov. Många sena kvällar och nätter i flera år krävdes och det hade jag inte förväntat mig även om jag förstod att det skulle krävas extremt mycket tid och hårt arbete för att lyckas då konkurrensen är väldigt stor.

 

Kan du berätta om något minnesvärt från det första året?”
När jag själv satt i 3 dygn och klistrade på labels (det var under nationaldagsfirande och solen sken och alla firade utomhus) förutom jag som satt timme in och ut och skrev ut och klistrade på labels på varje produkt. Detta var när volymerna var för små för att leverantören skulle göra detta kostnadsfritt och jag tyckte att det var för dyrt för GLOWiD att betala detta så jag gjorde det själv istället. Jag startade 07.00 och slutade ca 22 på kvällen och åt en macka till lunch på 5 minuter. Haha det är ju inte hållbart i längden att jobba så men för ett helt nystartat bolag med extremt liten budget är det ibland nödvändigt.

 

"Jag startade 07.00 och slutade ca 22 på kvällen och åt en macka till lunch på 5 minuter.”

 

År 2018 gjorde GLOWiD sin första anställning viket kändes helt fantastiskt. Tre nya varumärken lanserades - By WishtrendHyggee och Make P:rem och jag började spåna på idén om att ta fram produkter under vårt egna varumärke GLOWiD. Jag bestämde mig för att börja med sheet masks och det visade sig ta lång tid för att hitta de perfekta formuleringarna och bli 100% nöjd (2 år).

 

Bild: Make P:rem och Hygge lanserades!

År 2019 flyttade vi in i vårt första kontor då vi innan satt på en så kallad ”collab-workspace”. Detta kontor är numera vårt ”showroom” men på den tiden var det både kontor, lager och packning! 

År 2020 lanserade äntligen vi äntligen vår egen Glow  & Plump Sheetmask! Hela två år tog det att ta fram denna produkt, men när man tänker på det så var det värt det då det nu för tiden är vår bäst säljande sheet masks med så många personer som dagligen använder, recenserar och älskar denna sheet mask! Läs mer om den här!

 Bild: GLOWiD's egna Glow & Plump Sheetmask, en mask som tog två år att framställa, men som är vår absolut storsäljare och favorit! 

 

År 2021 släpptes vår första julkalender ”25 days of glow” och den sålde slut på korta 3 minuter! Alla i teamet var i nästan i chock över hur den bokstavligt talat flög av hyllorna!


Bild: Vår första julkalender "25 days of glow" som sålde slut på tre minuter!


I mars månad hade GLOWiD 5 varumärken att erbjuda, och till våren lanserades tre till: COSRX, I’m From och CLE Cosmetics! Och som grädde på moset - ytterligare två sheet masks för GLOWiD lanserades, Even & Clear och Aqua & Glow!

Detta år började vi även ta fram vår egen påskbox! 

År 2022 lanserades vårt första hårvårdsmärke, nämligen La’dor! Koreansk hårvård är som hudvården, full av nyttiga ingredienser som vi känner igen men framför allt så fokuserar k-beauty hårvård på hårbotten! Här gick mycket tid åt att utbilda våra kunder i allt det fantastiska med denna nya produktkategori, och det blev en hit. För att inte tala om hur trendigt hårvård blivit de senaste åren, så var detta verkligen rätt spelade kort!

Vi lanserade såklart efter förra årets succé en till julkalender ”The Neccessäry” som fanns tillgänglig i två dagar innan den sålde slut.


Bild: Vi lanserade hårvårdsmärket "La'dor" som fokuserar på hårbotten och erbjuder innovativa hårvårdsprodukter med salongkänsla hemma. Wonder Balm är en av våra kunders absoluta favoriter! 

  

Bild: Vår andra julkalender "The Neccessäry". 

År 2023 lanserades det senaste tillskottet av varumärken nämligen Saturday Skin. Två flugor i en smäll slogs ihop när vi valde att lansera på vår födelsedag men en hejdundrande fest! Det var glow pong spel, mingel, tårta och fiskdamm i sann GLOWiD anda!

Till våren anordnade vi vår allra första Pop-Up i Stockholm som blev en succé. ”Pop-Up Glow Cart” såg ut som en liten portabel glass-kiosk på håll, men kom man nära kunde man se att vi serverade solskydd! Kön ringlades lång på Stureplan, så många Glow Pro’s besökte oss under dessa två dagar i maj som vi stod här och det var en dag vi sent kommer glömma! 

 

Bilder: Vår Pop-Up Glow Cart som såg ut som en glass-kiosk men vi serverade våra otroliga solskyddsprodukter!

Några av våra kollegor åkte på en affärsresa till Seoul för att besöka samtliga av våra leverantörer. Det var fartfyllda dagar som bestod av mycket möten men också minnesvärda kulturella inslag! Dessa resor är så värdefulla för oss, trots att vi har daglig kontakt med våra kollegor i Seoul så är det något helt annat att få komma dit och träffas fysiskt och verkligen vara omringad av allt som är K-beauty!

Bilder: Våra kollegor Kristina, Sofia och Lisa klädda i traditionell koreansk klädsel kallad "Hanbok". Denna aktivtet anordnades av våra kollegor på Klairs under Seoul-resan! 😍 En hel del K-beauty shopping fanns det också gott om!


En annan större händelse var att vi inledde ett tre månaders samarbete med frans och brynexperterna på Rapide. Vi lanserade vår egen 20 minuters k-beauty inspirerade ansiktsbehandling som hette ”GLOWiD x Rapide Limited Edition Treatment” som innefattade mycket fukt, massage, avslappning och glow såklart!

Bilder: Vår behandling gick att kombinera med valfri frans eller brynbehandling hos Rapide under tre månader. Samarbetet är dessvärre över nu men här kan du läsa mer om det! 

I slutet av året lanserades ytterligare en julkalender ”The Full Size Surprise Calendar” som även den sålde slut på – kan du gissa? 3 minuter igen! Det blev ramaskri och många glada men också en del besvikna kunder som inte hann få tag på produkten. Vi hade på känn att den skulle sälja slut och hade ett äss i rockärmen hela tiden, att lansera ytterligare en kalender ”The Mini Size Surprise Calendar” med miniprodukter som den sålde slut på en halv dag.

 

Bild: The Full Size Surprise Calendar som även den sålde slut på ynka tre minuter!

År 2024 och framåt. Detta är året då börjat expandera ut till Norden och vi kan nu erbjuda leverans till Norge, Finland och Danmark. Vi befinner oss även i en fas där vi äntligen ska lansera en hel linje inom vårt eget varumärke!  Vi har under dessa 7 år fått in så mycket efterfrågan och kunskap om vad våra kunder gillar och samtidigt har vi stor insyn i den senaste tekniken och innovationer från Korea så vi ser den perfekta matchningen att kunna använda koreansk teknologi och erbjuda de ingredienser och formuleringar våra kunder efterfrågar.


Vi har förhoppningar om att fortsätta anordna och planera för fler kundträffar som Pop-ups, masterclasses, tävlingar, event etc i fler städer än Stockholm. Vi hoppas och tror att du som läser detta vill fortsätta vara en del av GLOWiD’s resa, för den har precis bara börjat!

Tack för att du är kund hos oss på GLOWiD, vi vore ingenting utan våra fantastiska kunder som dagligen ger oss värdefull feedback och överöser oss med kärlek och fina ord. Har du förslag på hur vi kan bli ännu bättre eller kanske önskemål om vad du gärna se hos oss i framtiden? Då är du varmt välkommen att mejla oss på info@glowid.se!

 Vi ser fram emot detta år och alla kommande år framför oss! 💖💖

Kram hela team GLOWiD! ✨

Senast besökta